Het collectief: samen werken naar succes

, , ,
collectieve campagne

Een pleidooi met 6 voorbeelden

Nu de eerste tekenen van economisch herstel zich aandienen, heb je als ondernemer ongetwijfeld een inhaalslag te maken. Maar hoe doe je dat met minder man- en investeringskracht?

Met nieuwe vormen van samenwerking kan je op veelal eenvoudige en daardoor op kostenvriendelijke wijze je gezamenlijke doelen bereiken. Werk samen met andere ondernemers met aanverwante doelstellingen, producten of diensten. Zo breng je specialismen en vakmanschap samen. Positioneer en profileer je zo onderscheidend en waarom niet; roer de trom met een collectieve campagne. Nieuwe kansen zijn met de start van jouw collectief zo geboren!

Wablief een collectief?
Laat ik aftrappen met een definitie van een collectief:

‘Een collectief als samenwerkingsverband is een groep mensen die één of meerdere bepaalde belangen nastreeft  door middel van innovatieve samenwerking. Een collectief concentreert zich alleen op dit gezamenlijk belang en streeft nooit naar niet-groepsgerelateerde individuele doelen.’

Deze redelijke volzin biedt direct al een aantal nuttige handvatten om een collectief concept eerst te toetsen op werkbaarheid en effectiviteit. Zo’n collectief is eigenlijk voor elke ondernemer te bedenken, groot of klein, structureel of informeel:

• Freelancers/zzp’ers kunnen de krachten bundelen om aan meer en grotere opdrachten te komen;
• Aanverwante aanbieders kunnen zich onder één dak breder in de markt zetten met een one- stop-shop formule;
• Winkels in een bepaalde buurt of gebied maken zich samen aantrekkelijker;
• Fabrikanten uit een branche of bedrijven van een bedrijfskolom stimuleren gezamenlijk de primaire vraag naar een product(groep) of overall dienst.

Behaal samen voordeel
In de strijd om de consument biedt een collectief het vermogen om je onderneming en merkstrategie inhoudelijk nog sterker te profileren, ook met een completer aanbod. Daarnaast heb je met een slim collectief samen een groter budget en dat levert een grotere concurrentiekracht op. Je koopt bijvoorbeeld gezamenlijk scherper in en je werkt kostenefficiënter. Daar hoort ook de promotie bij.

Wellicht beperkt jouw collectief zich straks wel tot enkel een overkoepelende ‘co branding’-campagne waar elk van de leden profijt van heeft. Al was het alleen al voor een betere vindbaarheid. Nog een voordeel? Het zal duidelijk zijn dat je samen meer marktkennis en een groter netwerk in huis hebt. Samen weet je meer en kan je meer!

Put uit voorbeelden
Wat overtuigt meer en spreekt meer aan dan wat treffende voorbeelden?

1. Het Friends collectief van de Ontwerpfabriek bestaat uit creatieve ondernemers die samenwerken in marketing, reclame, communicatie, online-producties, film- en fotografie.

2. Als Friend van bovengenoemd collectief hielp ik Het Autorijschoolcollectief aan een betere vindbaarheid. Het is een slimme, promotionele samenwerking van zelfstandige RIS-rijschoolleraren uit Utrecht en ’t Gooi e.o.

3. De9straatjes is de verzamelnaam van 9 schilderachtige winkelstraatjes in Amsterdam die zich ook online in de etalage zetten;

4. Het Keuken- en Badkamercollectief: een lokale samenwerking rond feest- en koopzondagen voor verschillende keuken- en sanitairspeciaalzaken op een industrieterrein;

5. Ken je de stickers ‘na het plassen handen wassen’ nog? Deze waren onderdeel van onze handhygiëne basisschoolcampagne in opdracht van de papieren- en katoenen handdoekautomaatfabrikanten. Immers als je je handen moet wassen moet je ze ook afdrogen…

6. En wellicht binnenkort een ’ga toch fietsen’-campagne van de fietsfabrikanten?

Heb ik je enthousiast gemaakt?
Dan is het hoog tijd om te gaan sparren met ‘concurrenten’, medewerkers, leveranciers, distributeurs, stakeholders,  branchegenoten en/of retailers in de buurt. Sparren kan je ook goed met een specialist erbij. Met een goed idee alleen ben je er nog niet… bedenk in ieder geval dat het succes staat en valt met goede onderlinge afspraken en evalueer regelmatig. Leve het collectief!

Zal ik je op de hoogte houden van nieuwe blogs? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *