Retail events voor klantbeleving

, ,
retail events

Retail events: zo blijven klanten naar je winkel komen

Als winkelier kan je je promotie-euro maar één keer uitgeven, dus je wilt het beste resultaat. Zorg dat je klanten zich betrokken voelen bij je bedrijf en het bezoek aan je winkel toeneemt. Hoe bereik je dat? Zet je winkel in als energieke marktplaats en beurs en versterk de band met je klant. Organiseer retail events!

We klagen over het groeiende online koopgedrag en teruglopende klantaantallen op de fysieke winkelvloer. Mobiel shoppen is volgens Google binnen vijf jaar zelfs groter dan online shoppen. De trend is onomkeerbaar, dus is het zaak om in te spelen op de digitalisering en juist de kansen van deze ontwikkelingen te grijpen. ‘Imagineering’ is het toverwoord. Dit is het door beleving versterken van de band tussen je bedrijf en je doelgroep.

Creëer een uniek event
Consumenten willen heus wel fysiek winkelen, maar verwachten daar meerwaarde ten opzichte van de sites en apps. Ga dus aan de slag met je producten en diensten en maak er een belevenis van. Dat kan visueel met een bijzondere aankleding, qua presentatie met opvallende thema’s en demonstraties en gericht met acties en inhakers. Zo kunnen de kleintjes binnenkort weer hun schoen zetten bij Albert Heijn. Maar de kraker is een toch echt een veelzijdig mini-event. Parfumerie Douglas houdt bijvoorbeeld besloten ladiesnights met workshops en champagne geserveerd door ‘mooiboys’. Tja, daar kan online niet tegenop…

Organiseer ook je terugkerende, karakteristieke ‘dag’ en geef dit een treffende, herkenbare naam. Denk na over retail events en brainstorm over de volgende vragen:

◾ Wat maakt jouw zaak bijzonder?
◾ Wat maakt jouw doelgroep zo speciaal?
◾ Wat gebeurt er in jouw markt?
◾ Welke verbinding maak je op uit bovenstaande antwoorden?
◾ Met welk aanbieders in je bedrijfskolom kan je samenwerken?

Doe onderzoek onder je klanten om deze vragen zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden.

Een kijkje in de eventkeuken
Een voorbeeld helpt je wellicht wat op weg: Een innovatieve keukenzaak in ’t Gooi wilde graag de nieuwste stoomoven promoten met een productadvertentie. Maar ja, zo’n oven heeft inmiddels elke keukenzaak in haar assortiment, dus promoot je dan eigenlijk je zaak of het apparaat? Voor meer loyale connecties adviseerde ik een smakelijke beleving in de showroom tijdens de ‘Kookshow-dagen’. Gericht op het aangaan van de dialoog met je klanten en met -niet onbelangrijk- meer mogelijkheden voor free publicity.

Maak oprecht klantcontact
Tijdens deze speciale dagen kon men in de showroom komen ruiken, proeven en ervaren. Het event zorgde voor beleving met informatieve kookdemonstraties van stoomovens door een ervaren kookchef en rondleidingen door de showroom. Maar ook met een culinaire kunstexpositie en (wijn)proeverijen. Zo maakten consumenten spelenderwijs kennis met keukens en inbouwapparatuur en was er volop kans op echt klantcontact. Zonder opdringerig te hoeven verkopen.

Hou het flexibel en roer de trom
Wil je ook een event organiseren? Bedenk dan een event dat flexibel inzetbaar is voor je hele assortiment. De Kookshow-dag stelt de volgende keer bijvoorbeeld een nieuwe combioven of wokplaat in de spotlights.Vergeet ook de werving van je gasten niet! Het juiste publiek werd in dit geval naar het event getrokken via advertenties in het regionale dag- en huis-aan-huisblad, advertentiemateriaal in de showroom, inzet van social media en in belangrijke mate door free publicity in print en op internet. Daarnaast ontvingen bestaande klanten en relaties een persoonlijke uitnodiging voor de opening van de dag.

Promoot offline retail events online
Het mooie van zo’n mini-event is dat je op je eigen site en social media ook meer beleving en energie krijgt met:

◾ een vooraankondiging
◾ een ‘retail events’ verslag van de dag
◾ fraaie quotes van tevreden klanten
◾ winnaars van bijvoorbeeld een raadwedstrijd
◾ een overzicht van de persaandacht, on- en offline

Kortom, verfraai je digitale etalage en zorg voor een dynamische profilering van je zaak. Laat hieronder eens horen tot welke persoonlijke retail events dit artikel je heeft geïnspireerd.

Zal ik je op de hoogte houden van nieuwe blogs? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *