Facebook acties: maak vrienden, zet je fan centraal en wees aardig

Opvallende en originele Facebook acties vanuit je Facebook bedrijfspagina dragen bij aan het behalen van je marketingdoelstellingen. ROAR zet de fan centraal en bedenkt vooral aardige acties, activaties en campagnes.

Met inzet van Facebook zorgen we dat je onderneming oprecht iets voor je echte fans kan betekenen. Maar wel gericht vanuit het hart van je zaak, je core business! Geven komt op de eerste plaats als je ambassadeurs wilt winnen. Daarbij combineren we het liefst online met offline, van virtueel naar realiteit. Laat je verrassen met een aansprekend concept voor meer traffic en interactie.

Voorbeelden

Waar je dan aan moet denken? Een creatieve invulling van een actie of campagne is natuurlijk maatwerk maar er zijn een aantal generieke voorbeelden te geven:

1. Facebook acties voor het snelle wedstrijdwerk:

  • iets weggeven als mensen fan worden
  • like, beantwoord een vraag (of stuur bericht naar pagina) en win
  • stemmen met de like button
  • foto’s van fans laten taggen
  • raad of doe en win (product, coupon, korting, proef)
  • belonen van de zoveelste like
  • tell a friend

NB Behalve voor liken en ‘beantwoord’verzoeken verlopen dergelijke activaties en winacties tegenwoordig via een tab/app, zie hieronder voor de regels.

2. Facebook acties die inhaken op speciale situatie:

  • verrassing op verjaardag
  • belonen bijzondere groep (bijvoorbeeld naam, kleur haar, kleding etc.) of combinatie daarva
  • inhaker op feestdag, vakantie of actualiteit
  • iets of iemand in het zonnetje zetten

3. Facebook acties gericht op creatie van meerwaarde:

  • een thematische chat met een expert
  • een test
  • iets laten maken, bewerken, ontwerpen
  • prijsvraag als digitale ideeënbus
  • een brainstorm
  • een game
  • een speciale app met functionaliteit

NB Bij wedstrijdvormen kan je vragen om naam en mailadres en om akkoord te gaan met de voorwaarden. Afsluitend kan een bedankpagina een extra verwijzing bevatten. Voorop staan uiteraard duidelijke privacy voorwaarden.

Regels

Facebook heeft de regels omtrent het uitvoeren van Facebook winacties aangescherpt. Kortgezegd mag je niet meer gebruik maken van de functies die Facebook zelf biedt. Oftewel winacties houden waarbij je iets vraagt wat invloed heeft op de tijdlijn van de deelnemer, zoals vragen om een bericht te delen.

Sinds kort mag je echter wel weer Facebook acties en promoties inzetten vanuit je pagina tijdlijn met bijvoorbeeld een bericht. Zo is het toch weer mogelijk om kleine, simpele promoties plegen op je pagina! Winnaar(s) mogen ook gewoon bekend worden gemaakt op je pagina. Het delen van foto’s is echter nog steeds niet toegestaan als deelnamemechanisme. Lees hier de exacte do’s en don’ts.

Apps

De oplossing voor deze regels is een tabblad exclusief voor fans beschikbaar te maken. ROAR kan samen met partners in dat tabblad een app bouwen (via iframe). Afhankelijk van het budget en de functionaliteiten kan deze app een standaard stramien hebben of maken we deze op maat, net als de tab.

Inspiratie

Bekijk wat voorbeelden op het pinbord Facebook acties van ROAR.

Direct doen

Vraag om een kennismaking en een voorstel met prijsopgave voor een onderscheidende Facebook promotie.